1970-73 Genesis van ZWART en WIT en creatie van het vormalfabet

Het alfabet van geometrische vormen is geïnspireerd op de zeer gevarieerde zwart-wit composities van Joseph Peeters en het kleurrijke repetitieve systeem van Victor Vasarely, een volgeling van Optical Art. Geleidelijk aan leidden deze twee onderzoekslijnen tot de creatie eind 1970 van 24 eenvoudige zwart-wit composities, afwisselend positief en negatief, in vierkanten. Dit alomvattende creatieve hulpmiddel maakte de productie van zwarte gouache-schilderijen op wit Steinback-papier mogelijk in formaten variërend van vierkanten van 40×40 cm tot 100×100 cm, die mozaïeken van 4 tot 81 letters van het grafische alfabet voorstellen.


GENESIS VAN DE PERSPECTIEVEN

Parallel aan de creatie van het alfabet leidde een tweede grafisch project tot wat de kunstenaar perspectieven noemde. Ook in zwart-wit, gepresenteerd in vierkanten, begonnen deze composities met een enkele vorm die concentrisch werd herhaald.


Galerij Aquarius – Brussel
14 januari – 8 februari 1972

ADO Galerij – Bonheiden

5 – 21 januari 1973

Galerij Aquarius – Brussel

27 april – 18 mei 1973

Scroll naar boven